Avbryt

Orgnr 802470-4275

Om Strängnäs Fotoklubb

Hej!

Nu är det väldigt många personer som tar spontana bilder eller filmsnuttar med mobilkameran och kanske publicerar något på nätet. Det är bara början på ett större intresse för fotografering och att använda mer avancerad fotoutrustning.

Fotografering kan utvecklas till att upptäcka, prova och skapa. Konsten och nöjet att förstå hur kameror fungerar med olika inställningar, hur man kan ta bättre bilder och sedan använda datorn för att efterbehandla och komplettera bilder. Att veta hur digtala bilder påverkas om filformaten är .jpg, .png, .gif eller .raw. Och att ha koll på skillnaden mellan analog optisk zoom och digital zoom. Digital zoom är faktiskt ingen zoom alls, bara en förstoring av pixlar/bildpunkter som gör bilden suddigare.

Målen kan vara att skapa bilder som är dokumenterande eller konstnärliga eller bara skojiga minnen. Eller tävla med andra om bästa bild i något tema. Det är ofta nödvändigt att ha kunskap om tekniska funktioner i kamera och i dator för att kunna göra bilderna precis som man vill ha dem. Eller kanske prova en klassisk metod att göra egna bilder på riktigt fotopapper i ett fotolabb/mörkrum.

Strängnäs fotoklubb (SFK) som etablerades 1944 och har funnits i 80 år är en idéell förening i Strängnäs kommun. Syftet är att vara samlingsplats för fotografer, både yrkesfolk och privatpersoner. Här kan vi träffas och fika, prata om fotografering och fotoutrustningar, titta på varandras bilder och ge tips och råd. Ibland gör vi gemensamma utflykter (med kameror) och ibland får vi besök av någon fotograf som berättar och visar intressanta saker, fotoutrustningar eller bilder från någon händelse. Klubben har också samverkat med kommunens bibliotek Multeum för fototävlingar och fotoutställningar.

Klubbmedlemmar har fri tillgång till fotostudio och fotolabb/mörkrum som finns i Paulinska skolan. Ibland har vi klubbmöten och kurser där. Övriga klubbmöten sker i en annan lokal, som lånas av ett studieförbund, i Glashuset (mellan polisen och OKQ8).

Medlemsavgiften är 200 kr/år. Kan swishas till 1234 411484 eller skickas till bankgiro 292-8554. Glöm inte meddela vem du är. Om du är helt ny medlem behöver du också maila dina kontaktuppgifter (namn, e-post, telefonnummer och gärna bostadsadress) till strangnasfotoklubb@outlook.com.

Info om klubbaktiviteter hittar du på www.strangnasfotoklubb.se och ibland skickas personliga mail.

Välkommen attt träffa andra fotointresserade personer i Strängnäs kommun !